marți, 18 iunie 2013

Planificarea financiară. OBLIGAȚIE sau NECESITATE???

Mi se întâmplă uneori să discut cu prietenii mei despre ce înseamnă să îți planifici cu atenție banii. De cele mai multe ori se întâmplă să fie în cadru profesional, chiar dacă discutăm pe bugetul familial, planificarea banilor pentru deschiderea unei afaceri etc.. Și am observat că majoritatea persoanelor fac planificarea financiară, sau chiar o planificare în general, mai mult din obligație decât din necesitate.
Și acest lucru l-am observat și când duc discuția într-un plan personal. Planificarea financiară este văzută ca o obligație, nu ca o necesitate.
De ce ar fi planificarea financiară sau chiar planificarea în sine o necesitate?
Eu sunt genul de persoană căruia îi place să facă planuri. Mi se trage de la coordonarea de proiecte. Îmi place să îmi planific anumite perioade de timp. Nu îmi place să merg după ureche. Vreau un anumit control în viața mea. Și de aceea îmi planific și banii.
Atunci când îți planifici banii începi să preiei controlul ( și acum simt cu se ridică sprâncenele). Da, tu îți preiei controlul banilor tăi. Pentru că le determini destinația. Imaginează-ți că mergi la cumpărături. Și mergi fără o listă specifici. Pur și simplu cumperi ce îți apare în ochi. Nu-i așa că cheltui foarte mulți bani, pe lucruri de care nu ai nevoie?
Dar ce se întâmplă când îți planifici ce cumpărături să faci? Mai cheltui așa de mulți bani? Mai cumperi lucruri de care ai nu ai nevoie? Și vreau să îți răspunzi sincer la aceste întrebări. Vreau să fii sincer cu tine.
Bun … cred că deja am stabilit că planificarea financiară este o necesitate și nu o obligație. Și cu toate acestea, planificarea financiară este trecută cu vederea. Oare de ce?
  • În primul rând când vine vorba de planuri multă lume se tem de “cheltuieli neprevăzute”, care pot să apară oricând. Cât de des pe lună, nu… pe an ai tu cheltuieli neprevăzute?
  • Nu sunt obișnuiți cu planificarea. Cu antrenament îți promit că vei putea să îți planifici în avans chiar două trei luni. Eu am început cu o săptămână, apoi o lună. De obicei îmi fac planificările financiare pe o lună. Însă restul planificărilor le pot face și pe 6 luni. Cu timpul voi putea să planific un an, doi.
  • “Să nu ne facem planuri ca țiganul” ( proverb românesc). Nu mai refuza planificarea din start, măcar încearcă să vezi cum e.
Cum se face o planificare financiară?
Eu folosesc o metodă foarte simpla la care mă voi referi ulterior. Când primesc o anumită sumă de bani pur și simplu îmi împart banii pe diversele categorii de cheltuieli ce le folosesc.
O altă modalitate de planificare este cea în avans. Trebuie să recunosc că de-abia am început să o folosesc și încă nu am stăpânit-o în totalitate. E conceputul de buget de proiect. Atunci când creezi o strategie de proiect faci și un buget pentru ceea ce ai avea nevoie. Cred că ai înțeles ideea.
Bugetul lunar
Atunci când lucrezi la bugetul lunar, planifici la nivel de grupe de cheltuieli. Vei vedea mai jos la ce mă refer, când voi vorbi de bugetul săptămânal și zilnic. Când spun că planifici doar la nivel de cheltuieli, mă refer că lucrezi pe categoriile tale de cheltuieli. Să spunem că știi cam cât plătești lunar la utilități( eventual și chirie), știi că pe alimente cheltuii o anumită sumă, mai știi că ai nevoie de un articol vestimentar și tot așa. Nu uita când faci planificarea, să aplici ecuația Venituri-Economii=Cheltuieli. Nu uita să te plătești pe tine mai întâi.
Planificarea lunară ține foarte mult de viziune. Când faci planificarea lunară, prin exercițiu îți dezvolți această abilitate. Vei vedea că poți să ai un control mai ușor asupra cheltuielilor tale.
Bugetul săptămânal
Bugetul săptămânal e puțin mai explicit. Aici ține foarte mult de organizarea agendei tale. Eu îl fac de obicei pe zile. Știu că luni mă duc și plătesc energia electrică, marți ies în oraș, joi mă duc să îmi cumpăr o pereche de blugi, iar duminică mă duc la cumpărături. Și planifici în funcție de ceea ce faci în fiecare zi. Ți se pare greu? E mai ușor ca cea lunară, nu-i așa?
Bugetul zilnic
Bugetul zilnic poate că e cel mai ușor dar și cel mai complicat în același timp. Când faci bugetul zilnic ești cât mai explicit posibil. De exemplu știi că azi te duci în oraș și e posibil să faci câteva cheltuieli, ai nevoie de pâine și alte alimente, și te-a sunat aseară un prieten să ieșiți la o bere. Toate cheltuielile le pui în bugetul zilnic.
Făcând bugetul, ai un control mult mai mare asupra banilor tăi, deoarece vei fi conștient pe ce cheltui banii și de ce îi cheltuii. E ca și cum ai merge la cumpărături cu lista făcută de acasă. De obicei cumperi doar ce e pe listă, ieși foarte puțin în afara ei. Când faci bugetul e ca și cum ai merge mereu cu lista de cumpărături la tine. Pe oriunde mergi.
Dacă nu crezi că poți să le face pe toate trei, începe de jos în sus. Începe cu cel zilnic. Și vezi rezultatele. Și apoi urcă treptat. Pentru șapte zile te provoc să îți faci bugetul zilnic, ținând în același timp evidența zilnică a lor.
Tu cum privești planificarea financiară? E necesitate sau obligație? Lasă-mi răspunsul tău mai jos în comentarii. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu